onsdag, april 21, 2010

Champinjoner, korvspad och matsäck

Mörrums GoIS IK har anlitat Mathias Lönqvist som sportchef under säsongen 10/11, vilket känns som ett steg i rätt riktning. Ska det nu äntligen bli lite ordning och reda i föreningen? Jag har bara hört positivt om "Lönken" från andra goisare runtom i Sverige och mina egna intryck är att han är en väldigt öppen och trevlig person som bjuder på sig själv, och att kunna ta människor måste ju vara något fundamentalt för en sportchef! Jag hoppas nu att Lönken inser vikten av att informationsflödet förbättras avsevärt så att det blir lite intresse runt hockeyklubben för ännu så länge känns det lika klart som korvspad vad som händer i föreningen egentligen.

Jag läste på Laxarnas forum för ett tag sen och jag höll på att dö av skratt när Kiske publicerade Daniel Granqvist i Silly Season-tråden. Traditionsenligt med glimten i ögat! "Granen" är numera en tradition i forumvärlden!

Vidare så har Mörrums GoIS IK begärt omförhandling på tre av sina kontrakt. Tyvärr fick vi fans läsa om det i Sydöstran först innan föreningen tog orden till munnen och klarade ut alla frågetecken. Nästa gång hoppas jag att Mörrums GoIS IK för en gångs skull kan ligga steget före. Efter artikeln i Sydöstran där lagkaptenen Andreas Svensson till synes var väldigt upprörd samt oförstående till att klausuler skrivs in i kontrakt av en anledning, så har jag svårt att se hur man ska lösa den här situationen. En lagkapten ska föregå med gott exempel och inte gråta ut i tidningarna! Jag hoppas fortfarande att det hela handlar om någon form av missförstånd och att vi återigen kan se Andreas Svensson i Mörrumströjan, för jag tycker inte han gjorde sig själv rättvisa under förra säsongen. "Andy" värvades som förstecenter och nu måste man sätta ett frågetecken för hans status och det är väl just därför som Mörrum aktiverat klausulen.

Någon skrev på forumet att David Nilsson kommer att lägga av. Själv tycker jag det låter oerhört trist för där har vi ännu en spelare med sparkapital, och som med rätt omgivning skulle kunna vara tillbaka där han var för ett par säsonger sedan i OIK-tröjan. Goiset var en hårsmån från att trilla ner i tvåan och nu måste "hemvändarna" helt enkelt rätta munnen efter matsäcken!

Karl-Petter Petterssons första seniorsäsong slutade med mersmak och han hade verkligen gjort sig förtjänt av en "andra spade", men tyvärr har Mörrum fortfarande kontrakt med Mikael Heintz så därför är 21-åringen med största sannolikhet förlorad för oss goisare. Jag kan nämligen inte tänka mig att Mörrum ser varken Heintz eller Pettersson som en stabil förstemålvakt till den kommande säsongen. Handen på hjärtat så vore det bästa om Heintz och Mörrum gick skiljda vägar.

Själv ser jag Magnus Eriksson som en tillfällig lösning och jag tror inte att Lönken ens funderar på att en förlängning.

Martin Nilsson skrev under ett 2 årskontrakt med Tyringe, vilket bör vara en bra lösning för båda parter. Totalt blev det 41 (16+25) poäng på 55 matcher under de två senaste säsongerna med Mörrum i tvåan och ettan. Dessförinnan gjorde han 6 (2+4) poäng på 29 allsvenska matcher med goiset under säsongen 04/05.
I mitt tycke var Martin en av de backar man kände sig trygg med och han är ännu bara 31 så han har ett par säsonger till kvar i kroppen, så grattis Tyringe till en bra värvning och samtidigt ett lycka till Martin!

Gamle TAIF:aren Fredrik Emwall ryktas tillbaka hem till Tingsryd efter sin långa karriär i Linköping, men den landslagsmeriterade 33-åringen kommer vi nog få se i Elitserien även under de kommande säsongerna.

Joakim Hilding och David Laudius bör nog tänka sig för riktigt ordentligt om de har funderingar på att lämna grönvita Tingsryds AIF. Själv är jag övertygad om att de bör stanna ännu en säsong uppe i kalla Dackehallen för jag är bombsäker på att det kommer gynna deras utveckling. Tingsryd vill garanterat behålla dem och ge dem massor med speltid, så jag hoppas nu inte de börjar blir giriga utan verkligen värdesätter speltid.

Vilka derbyn det kommer att bli mellan Växjö, Tingsryd och Troja/Ljungby!!! Nu när Mörrum inte är med i dessa allsvenska bataljer längre så ska det bli oerhört intressant att följa de där matcherna uppe i de småländska skogarna..

David Jonsson var lite av en personlig favorit när han var här i goiset och han gjorde definitivt inte bort sig i Tingsryd, trots att förra säsongen poängmässigt inte blev lika produktiv som förr. Nästa säsong blir det spel i Skövde för den snabbe högerskytten, som jag givetis kommer att hålla koll på även framöver.

Avslutningsvis lite fotboll....

Zlatan Ibrahimovic var tillbaka i Milano igår för att möta sitt gamla lag Inter. Tyvärr kom han aldrig riktigt in i matchen så därför var det inte förvånande att Barcelonas 9:a fick kliva av, men att han inte byttes ut mot Bojan eller Henry är väl det som förvånar en. Att förlora första semifinal-matchen i Champinjon ligan med siffrorna 3-1 brukar inte leda till advancemang, men det där målet på bortaplan kommer att fälla avgörandet tror jag. Nu räcker det med en 2-0 seger på hemmaplan för Barcelona och det tror jag faktiskt att de grejar, trots att spanjonerna igår såg väldigt tröga ut och nästan lite tagna av stunden. Inter gjorde en grymt bra match som låg på och sen slog om blixtrande snabbt. Egentligen borde vi inte vara ett dugg förvånande men återigen visade Morinho sin smartness - världens bäste fotbollstränaren? Förmodligen.

Mjällby vann häromdagen ännu en match i Allsvenskan när man tog en uddamålsvinst borta mot Häcken. Det är inte utan att man nyper sig själv i armen och undrar om det här verkligen är sant! I senaste Fotbollskväll (fortfarande tillgänglig på SVT Play) så är det en sann njutning att höra hur Glenn Strömberg blev imponerad av Mjällbys spel och inte tror att laget kommer att falla ihop som ett korthus under den här säsongen. Det Listerlaget nu presterar måste vara väl vara bland det bästa i blekinges hela idrottishistoria?

Jens Mattsson till Osby, Hässleholm eller Kallinge?? Jag har svårt att se hur "Lönken" och den nye tränaren ska hitta en plats till honom i laguppställningen. Sorry goisetkaa!

8 kommentarer:

  1. Vad tror du om Mattsson till Tyringe? Är det troligt?

    SvaraRadera
  2. Nu får du nog hänga med lite bättre på Goisets matcher Sacke!

    De flesta på läktaren inklusive jag själv ansåg att Jensa var ett av de få nyförvärven som visade både vilja och stor hockeykunskap på isen.

    Finns det inte plats i Goisets laguppställning till fjorårets bästa värvning nästa säsong lär vi nog va på väg mot Allsvenskan med stormsteg!

    Mvh
    fd. goisetkaa

    SvaraRadera
  3. Fråga andra fans om de kan se Jens Mattsson ta en plats i deras 1:a/2:a kedja så får du se vad dem säger.

    Fjolårets bästa värvning? Nej, det måste trots allt gå till Kim Sunna

    SvaraRadera
  4. Jens Mattson var en av Goisets bästa spelare denna säsongen.Hässleholm-skämtar du? Mvh TYO

    SvaraRadera
  5. Jens Mattson var solklart blekinges bästa spelare när han väl fick chansen. Han är en div.1-spelare, inget snack om saken!

    SvaraRadera
  6. Även om du tycker att han var goisets bäste spelare förra året så säger väl det tyvärr inte speciellt mycket? Det är väl inte den nivån som vill se även framöver?

    Tror ni OIK, KHK eller något av de andra topp 5-lagen skulle placera Jens M i någon av deras topp-kedjor?

    Jag vill dock ge en eloge till Jens M för att han har tagit ett par kliv i sin utveckling! Jag vill gärna också se honom spela i division 1, men jag har svårt att se honom i goisets planer. Kanske jag drömmer mig bort för mycket men jag vill se goiset på den övre delen av tabellen och då krävs det bättre spets!

    SvaraRadera
  7. Då får dom byta ut allihopa!

    SvaraRadera
  8. I artikeln om aktuelle Fredrik Johansson så nämnde han att föreningen vill göra en nystart, så då kan väl förvänta sig att vi får se en stor förändring även i spelartruppen?

    SvaraRadera