fredag, maj 28, 2010

Travhästen Gojset Goforgold

En andel i travhästen Gojset Goforgold kostar 500:- (+125:- i moms som man får tillbaka efter 2-3 månader)
Första året ligger månadskostnaden på 150 kr.
Andra året så kommer den landa på några tior mer per månad

I denna månadsavgift ingår även en andel i ett 1600 raders V75 system - 2 gånger per månad och ett bidrag till Mörrums GoIS IK. Kostnaden kan gå upp om något drastiskt händer, som t.ex en större veterinärkostnad.

När hästen börjar tävla och om den skulle vinna så delas prispengarna ut bland de 100 som har andel.

Tydligen är det endast 30 av 100 som har anmält sig och om det ska bli något av det här projektet så krävs det att folk skyndar sig på. Tidsfristen går nämligen ut om några veckor!

För mer information eller om man vill skriva upp sig: Besök Jössarinken mellan 8.00-12.00 (vardagar) eller ring Johan Hedman 0454-870 052 / Jonas Elmgren 0709-514 513.

8 kommentarer:

  1. detta inlägget borde ju ligga på hemsidan me


    /stiffe

    SvaraRadera
  2. Hoppas fler vill va med på den här riktigt spännande grejen. Hade varit skitkul om det blir något av detta. Tydligen kommer det att ordnas en hel del kring-aktiviteter runt hästen/ Mörrum Hockey. Kom igen nu och köp en andel!

    SvaraRadera
  3. Jag ska iaf ha minst 2 andelar. Tydligen har Johan Hedman fått sin brorsa Victor att köpa en andel. Häftigt med ett superproffs/ Tre Kronor-spelare!

    SvaraRadera
  4. Själv är jag så dålig på hästar. Fast jag såg Elitloppet som vanligt *s*

    Men sen oroar jag mig lite för alla oväntade kostnader som kan dyka upp. Hur sannolikt är det att en sådan häst drar in pengar? 150 spänn i månaden blir ju ändå en liten summa per år.

    SvaraRadera
  5. Å hur funkar det om man vill gå ur? Där har vi en fråga som jag undrar hur de ska hantera

    SvaraRadera
  6. Jag har tagit reda på en del om upplägget. Det som är beräknat till månadskostnaden (ca 150 kr första året) är: träningsavgift, V-75 bolaget, andelssponsring till Goiset, försäkring. Det är inte troligt att det tillkommer några andra kostnader föränns hästen är 2 år, då kan det bli lite veterinärkostnader (men det kan också bli noll i extra utgifter), men eftersom vi är 100 som delar så rör sig extraordinära kostnader på kanske någon tia.

    Vad gäller om man vill gå ur: Du kan sälja din andel. Om hästen är igång och tävlar och gör det bra, så kan du ta ett högre pris. Om någon ger faan i att betala månadskostnaden så tvångsinlöses den andelen för en (1) krona.

    Kontakta Hedman eller Elmgren så får ni allt svart på vitt och kan få läsa igenom avtalen. Allt är helt hundra korrekt!

    SvaraRadera
  7. Upplägget är alltså som jag berättade innan, men nu har jag alltså fått svar på min fråga. Bra, men då dyker nästa fråga upp för min del.

    Vad händer om man inte får andelen såld? Lite surt att sitta på en månadskostnad och betala för en häst som man inte längre tror på. Hur hanteras detta månne?

    SvaraRadera
  8. Hej Sacke!
    Jag glömde skriva att det i månadskostnaden är det budgeterat en avgift till Easy KB. Easy KB sköter allt det administrativa och de har funnits i många år och har administrerat flera hundra travhästar. Det är de som har tagit fram avtalen som finns hos Hedman. Det är helt korrekta avtal som du säkert förstår.

    Ang. att sälja. Ja det är ju faktiskt som med vilken grej som helst att det är efterfrågan som avgör ditt pris. Jag tror dock att det är skrivet i avtalet att man ska sälja först och främst till övriga andelsägare, sedan till hästens ägare/ uppfödare och i sita hand på fria marknaden. Återigen, kolla avtalen hos Hedman.

    SvaraRadera