måndag, maj 24, 2010

Intressanta åsikter

I veckan har jag läst två artiklar om organisation, juniorverksamhet och utveckling som verkligen har fångat mitt intresse. 

Den evigt återkommande Leif Boork har tyckt till om tränarskiftet i Tre Kronor och han är brutalt ärlig i sin artikel i Expressen. Vi har alla sett ett uppsving för J-landslagen de senaste åren och alla som följt hockeyn nära har förstått vilket bra arbete som Tommy Boustedt, Pär Mårts och Stephan Lundh presterat. Framför allt vill jag lyfta fram rekryteringen av Tommy Boustedt! Den rekryteringen kan bli räddningen på vad som såg ut att bli ett stort tomt hål efter generationen med Mats Sundin, Nicklas Lidström, Peter Forsberg, Daniel Alfredsson m.fl.
Nu finns det en röd tråd inom Sveriges olika landslag, men det är ju ingen garanti till framgång. Arbetet är långtifrån klart! Vi är ingen stormakt bara för detta men vi är iaf klart bättre rustade för en framtid utan våra gamla superstjärnor! Det ger iaf mig hopp om framtiden. Tack för den här tiden BÅG!

I Tingsryd förs det upprörda diskussioner om juniorverksamheten efter att A-lagets tränare Mikael Tisells artikel om sina åsikter i ämnet. Jag tycker det är en oerhört intressant redogörelse och jag köper Tisells åsikter fullt ut.
"För många unga spelare plockas upp för tidigt i sina A-lag. Kanske plockas de upp för att visa omgivningen att det satsas på juniorerna. Men hur mycket får de spela? Ofta får de börja i en 4:e kedja. Sporadiska byten, inget powerplay, inget boxplay, lite ansvar och 3-4 minuters speltid. För dessa kan en “A-lagssäsong” bli förödande. Det viktigaste i den åldern är att få spela!!!"
Tingsryd kommer att fortsätta vara en bra plantskola för lovande hockeyspelare. Lakers är snart lillebror igen?

Magnus Pääjärvi-Svensson blev uttagen i VM´s AllStar-lag. Fantastiskt! Det vågade jag inte ens hoppas på när jag intervjuade honom inför den gångna säsongen. Kul!

2 kommentarer:

  1. Hej, Sacke!

    Hoppas att allt är bra!

    Intressant alster och kul att se att du fortfarande skriver om hockey... :)

    Den här bloggen kommer jag följa regelbundet framledes och nu har jag länkat till den via Dragskott.nu

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Tack John! Jag ska terrorisera dig på MSN igen snart! :)

    Haha.. Jag är nog fast i hockeyträsket för evigt! ;) På ett eller annat sätt

    Tackar för länken. Hittade precis din blogg och det var oerhört intressant läsning!!! Ska lägga upp den här också!

    SvaraRadera