tisdag, maj 25, 2010

Tyvärr Björklöven


Tio år gammal var mitt favoritlag Björklöven. Det var storebrorsan som lärde mig att en Johansson minsann håller på IFK Göteborg i Allsvenskan och Björklöven i Elitserien. Trots att jag som liten grabb mest fick speltid som back (i par med antingen Asarums-Olof och Pukaviks-Mikael,) så var det inget snack om att favoritspelaren i Tre Kronor var en center, Björklövens Matti Pauna.

Senare i livet blev jag tillsammans med en härlig tjej från Västerbotten. I tio år spenderade jag många dagar och nätter däruppe i björkarnas stad. Jag älskar hela området. Ett fantastiskt trevligt folk och en vacker natur. Umeå kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat.

Men när det gäller Björklövens fortsatta spel i Allsvenskan eller ej så har jag en klar uppfattning. Regler är till för att följas. Kanske har jag inte all fakta på bordet för jag tycker ärendet verkar glasklart!
Ishockeyförbundet var skoningslös mot Tingsryds AIF efter att deras svarta affärer uppdagades och det var ett beslut som jag stöttade till 100%. Ärendet är inte exakt likadant men beslutet var enkelt den gången, men nu verkar det värre! Skillnad på klubb och klubb?
 

Förbundet måste väl vara tydliga med att klubbarna måste sköta sin ekonomi? Annars så är det ju även i framtiden fritt fram för en styrelse att lägga upp fötterna på bordet och istället vänta tills att läget är så dåligt att leverantörer, supportrar och sådana som J.R Ewing ska hjälpa till?!? Hur länge har Björklövens styrelse försökt reda ut sin ekonomi? Vilken gång i ordningen är detta? Å nu detta? Tio miljoner i negativt kapital. Hallå!?

Säsongen 01/02 beslöt Mörrums styrelse under pågående serie att klubben skulle dra ur sig ur det kommande kvalspelet och degradera sig själv ur Hockeyallsvenskan, detta pga ekonomiska skäl. Ishockeyförbundets Richard Fagerlund var ju synnerligen brutal i sina kommentarer om småklubbars ekonomier och då speciellt när det gällde Mörrum. När det till kom till allmän kännedom så dröjde det inte länge förräns läget förändrades.  Styrelsen redde ut situationen genom att ta bidra med egna medel och med hjälp av sponsorer. Mörrum klarade sen kvalet när man kom tvåa efter Nybro i en tuff kvalserie som även innehöll Växjö, Västerås, Sunne och Gislaved. Efter detta har Mörrum jobbat hårt med att få ordning på ekonomin och efter flera års slit så har de involverade lyckats med sitt arbete. Tack vare detta bör vi även framöver vara konkurrenskraftiga på den här nivån!
Så jag vet hur det känns när en styrelse fattar ett beslut innanför fyra väggar. Skillnaden jämfört med Björklöven var att kvalserien inte ens var påbörjad och att det här regelverket inte fanns på plats vid den här tidpunkten.

Tingsryd degraderas till ettan men är nu tillbaka i Allsvenskan igen, och föreningen är nu stark och välmående! Björklöven går inte under för att de faller ner en division, utan tvärtom tror jag det bara skulle göra föreningen mycket starkare. Det finns fler exempel på detta. Malmö FF spelade sig ur fotbollsallsvenskan och sedan dess ser vi en helt annan klubb.

Är det inte dags att Sundsvall får veta i vilken division de ska få spela i? Pinsamt!

Mer info finner ni här i Aftonbladets artikel Björklöven lever - undviker konkurs

1 kommentar:

  1. Om ni vill läsa vidare om röran i Björklöven så kan ni läsa Lövenbloggen: http://blogg.vk.se/lovenbloggen/2010/05/26/nykopings-fall-annorlunda-172860

    SvaraRadera