onsdag, maj 26, 2010

Strunta i Boork - värva från Olofström


I Expressen
kan vi läsa att Leif Boork nekar till att han överhuvudtaget är aktuell för jobbet som sportchef i Leksand och det ligger säkert sanning i det, även om det är så klassiskt att förneka allt tills det helt är klart. Personligen har jag väldigt svårt för att se Leif Boork i detta "klassiska lag" (hoppas Mjörnberg ser detta!). Varför? Jonas Bergqvist.. Patrik Kjellberg.. och nu ska man ha in Leif Boork? Mycket rutin och kunskap i den skäggige karln, men profilmässigt stämmer det väl inte alls? Vore inte det som att först titta på Skärgårdsdoktorn en stund och sen skifta till Saltön, för att sen avsluta kvällen med ett Falcon Crest-avsnitt?

Jag gillar Leif Boork. Inget snack om det! Han har skarpa åsikter, ett klart tänk på hur och vad han vill åstadkomma och han har en massiv erfarenhet. Boorken har ju lyckats förr och han bor väl kvar däruppe? Kanske är han precis vad som krävs i ett vacklande Leksand? Även om jag är beredd att svara ja på den frågan vill jag inte se Boorken däruppe. Ett av Sveriges populäraste lag ska ledas av en åsiktsmaskin?

Nej, Leksand borde stänga av Viasats kanaler, lyfta blicken från det vanliga mediabruset och leta efter en ny förmåga som verkligen kan bygga upp ett lag från bygden spetsat med värdefulla stjärnor. Så varför inte då ta en titt på den tuffaste division 1-serien i landet? Varför inte leta efter någon som utmärker sig mer än alla andra? 

I mitt tycke finns det nämligen en person i division 1F-serien som besitter en härlig fingertoppskänsla när det gäller just lagbyggen. Jag pratar självfallet om Olofströms sportchef Roger Jönsson. Jag har inte en aning om vilken budget han har att "leka med" i jämförelse med alla andra, men det råder inga tvivel om att Olofström fått ut mycket mer av sin budget under de senaste åren. Framför allt så är jag är grymt imponerad av balansen och upplägget i lagen. Grymt jobbat Cliff Barnes!

Det finns säkerligen hundratals andra namn som har mer rutin och erfarenhet att ta itu med ett så stort projekt som Leksand, men dalmasarna skulle behöva en person verkligen har känsla för det här med lagbygge. Jönsson är orutinerad och ny i rollen, men när såväl unga spelare, unga tränare och importer bara blir bättre så fort de kommer till Olofström - så tyder det på att det finns något speciellt därnere. Så om inte som sportchef så varför inte som en del i organisationen? Alla de senaste årens märkliga byggen kan rättas till med bättre fingertoppskänsla: Roger Jönsson besitter detta!

1. Jag är medveten om att det finns många eldsjälar som sliter hårt i Olofström. Jönsson är knappast ensam.
2. Jag är medveten om att Leksands IF är ett väldigt stort och krävande projekt
3. Jag har inte en aning om Roger Jönsson ens är flyttbar eller intresserad
4. Jag vet att Roger Jönsson är okänd för en stor del av hockeysverige.
5. Jag vet att det finns massor kandidater som har större erfarenhet.

2 kommentarer:

  1. Näe ge fanken i Roger

    OIK fan

    SvaraRadera
  2. Leksand borde ha lyssnat på mig och valt Roger Jönsson i Maj istället för att jaga Söderström sent i Juli ;)

    SvaraRadera