fredag, oktober 22, 2010

Ett steg i rätt riktning

Under försäsongen noterade jag snabbt att det uppstod kemi när tre spelare var inne på isen samtidigt. Så med risk för att låta självgod så jag tjatade jag på Tommi om att kedjan med Rasmus Axman, Linus Molin och Olof Svensson skulle bestå men han ville pröva andra alternativ först. Därför blev jag lite förvånad men glad när jag fick se laguppställningen inför onsdagens match. Kedjan tillbaka i laguppställningen och de levererade direkt! Pang, boom... 2-0 till goiset! Nu kan man väl inte splittra den här kedjan igen? 

I onsdags deltog inte Andreas Svensson och Johan Seydlitz utan istället var det Andy Contois som fick ta centerpositionen mellan Marcus Niemi och Keegan Dansereau. I mina ögon råder det inga tvivel om att Niemi är rätt spelare att lira med Keegan och även om Contois brister i defensiven så är det väl trots allt det bästa alternativet i nuläget? Ärligt talat så har det ju inte fungerat så bra med Contois-Andreas-Keegan så varför inte fortsätta med den här kedjan?

Intressant att notera är att det här var andra matchen i rad som goiset spelade med samma backpar. Har man hittat rätt nu? Själv så skulle jag vilja se vill se Viktor Green tillbaka på isen igen!

När Seydlitz och Andreas är tillbaka så är jag övertygad om att vi kommer att få se följande laguppställning och nu börjar det faktiskt likna någonting! 

Marcus Niemi - Andy Contois - Keegan Dansereau
Tobias Ternelius -  Johan Palm

Rasmus Axman - Linus Molin - Olof Svensson
Robin Olsson - Sebastian Nilsson

Johan Seydlitz - Andreas Svensson - Jens Mattson
Ludwig Gullberg - Björn Andersson

Simon Hansson - Hugo Berglund - Daniel Olofsson
Johan Hedman - Viktor Green

Tittar man på den eventuella 3:e kedjan så känns den väldigt lockande för den kan både stänga ner och vinna matcher. På söndag är det avgörande hur man coachar laget mot Kristianstads 2:a kedja med Seth Wikskal, Mattias Pettersson och Viktor Sundström. I mina ögon är den uppgiften helt gjuten till den kedja som kommer att anföras av Andreas Svensson. Säg såhär: Mattias Pettersson har varit inne på 17 mål framåt och bara 1 enda bakåt, så tror jag ni förstår hur viktigt det är att vår bäste center matchas mot den här kedjan!

Tack vare fördel av hemmais så kan ju goiset även matcha Molins kedja mot Jens Svenssons och det tror jag är väldigt avgörande om vi ska ha en chans att besegra Kristianstad på söndag. Rasmus Axman och Olof Svensson är helt rätt spelare att bromsa upp och irritera vår gamle hjälte Jens Svensson. Vi ska även fortsättningsvis ha stor respekt för Jens Svenssons kvalitéer!

Sist men inte minst. En aktiv och smart coachning på söndag och vi kommer oftast att få se Contois & co. möta Kristianstads 3:e line och det är här som matchen med största sannolikhet avgörs!

På söndag är det serieledarna som kommer på besök men det råder inga tvivel om att goiset har en riktigt bra chans att besegra dem! En avgörande detalj kan vara spelet i powerplay och därför känns det ju kul att samma variant fungerade i andra matchen i rad. Äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar