onsdag, oktober 20, 2010

Kritiskt läge

Nästsist i tabellen, ikväll derbymatch uppe i Olofström och i nästa omgång kommer serieledarna Kristianstad på besök. Vi är inne i ett kritiskt läge, men 20 raka segrar hade ju förändrat allt. Inte sant?

"Lönken" & co har gjort ett förträffligt jobb med att värva hit lovande spelare så potentialen finns absolut där. Årets spelartrupp är bättre än föregående år och vi ska inte vara begränsade till att vara ett spelförstörande lag. Vi är 10 matcher in i säsongen och nu gäller det att goiset tar tag i sitt eget spel. Ett lag behöver olika ingredienser och laget är värvat med olika typer av spelare, så nu gäller det att använda det vi har på ett bättre sätt!

I förra matchen levererade goiset ett riktigt spelmål i powerplay och det är ett steg i rätt riktning! Kan goiset ta ytterligare ett steg ikväll?

Fem timmar kvar till nedsläpp och man är fortfarande sjuk. Nu ska jag proppa i mig hela medicinskåpet så att jag kanske kan åka upp till Stålhallen trots allt.

Keegan Dansereau - 10 matcher, 11 (7+4) poäng, 3 pp, -2 +/-

Han toppar den interna poängligan och är en utpräglad målskytt, men han måste också jobba på hårdare i defensiven. Keegan har gjort 1/4-del av goisets alla mål så visst har det varit en lyckad värvning. Kan resten av laget höja sig så kommer Keegan att explodera!

Andy Contois - 10 matcher, 9 (3+6) poäng, 0 pp, +1 +/-


Vår andre supporterspelare ligger tvåa i den interna poängligan trots att han har missat massor med chanser, för mig säger det mycket om hans potential. Hittar man bara "kemin" med rätt spelare och pucken dansar rätt väg ett par gånger så har Contois alla verktygen i lådan.

Marcus Niemi - 10 matcher, 8 (4+4) poäng, 1 pp, +3 +/-

Som sagt, det är ingen slump att det är Marcus Niemi och Rasmus Axman som har varit inne på minst mål bakåt bland våra forwards. Båda spelarna gör skitjobbet och utöver detta så besitter Niemi en kreativitet som är trollbindande. När Niemi är inne på isen så känner man sig trygg!

Jens Mattson - 7 matcher, 7 (2+5) poäng, 1 pp, -5 +/-

Vi vet alla vilka för- och nackdelar som Jensa har, men nu står han för inför en rejäl möjlighet. Lägger han ner hårt jobb så kan han bli en hjälte i sin egen moderklubb.  Jag har länge varit tveksam på Jensa men målet mot Olofström var ett rejält uppvaknande för min egen del.

Andreas Svensson - 10 matcher, 7 (2+5) poäng, 1 pp, +1 +/-, 55% vunna tekningar

Vår lagkapten drar ett stort lass och jag tycker inte att man utnyttjar honom fullt ut. Vi måste våga rulla runt mer på kedjorna och inte låta Andreas dra lasset hela tiden, så att vi kan få mer nytta av honom framåt.

Olof Svensson - 10 matcher, 6 (2+4) poäng, 0 +/-

Jag vill se en satsning på vårt förvärv från de småländska skogarna. Olof är den goisare som placerar sig bäst på isen, har lättast för att anpassa sig till andra spelare, gör alltid ett hårt jobb, orädd och går på kassen och har varit poängmaskin tidigare. Det är dags att lyfta upp Olof och inse att han är en offensiv kraft som behövs i någon av våra toppkedjor!

Björn Andersson - 10 matcher, 5 (1+4) poäng, +3 +/-

Goisets bäste back! Inget snack om saken. Bra både framåt och bakåt. Väldigt stabil!

Johan Hedman - 10 matcher, 5 (0+5) poäng, -4 +/-

Jag tror fortfarande på Hedman men tyvärr måste han tillbaka till basics. Nu måste andra få chansen och Hedman får försöka kämpa sig tillbaka. Han har en bra blick för spelet och kan lägga fram passningarna men lite vila och hård träning så kan han komma tillbaka lite senare.

Linus Molin - 10 matcher, 4 (1+3) poäng, +1 +/-

Unge Molin gör det riktigt bra men det är hans första seniorsäsong. Han har framtiden för sig och precis som alla andra lovande spelare i goiset genom åren (exempel: Jens Bergenström, Mikael Johansson) så måste han lära sig att ta i ordentligt i det defensiva jobbet. Han är en mycket lovande spelare och jag tror stenhårt på honom, men som läget är så hade jag gärna sett honom som högerforward i en checkande tredjekedja.

Rasmus Axman - 10 matcher, 3 (2+1) poäng, 1 pp, -1 +/-

Även Axman är en spelare som jag gillar skarpt! Alltid lojal, hårt arbetande och han har väldigt mycket hockey i sig. Han kommer att växa allt mer under säsongen, var så säker!

Robin Olsson, 10 matcher, 3 (1+2) poäng, -1 +/-

Taif-Robin är en bra back och jag blir inte ett dugg förvånad om han internt toppar +/- ligan efter den här säsongen.

Johan Palm, 9 matcher, 2 (1+1) poäng, -1 +/-

Tyvärr en spelare som jag tycker ska få vara på bänken. Han är okej men jag tycker att andra ska få chansen.

Johan Seydlitz, 10 matcher, 2 (1+1) poäng, 1 pp, -3 +/-, 47% vunna tekningar

Jag tycker att Johan kämpar på bra. Om man hade fått önska så hade jag gärna sett att han matchades så ofta som möjligt mot motståndarnas bästa kedjor. Bygg upp en defensiv mur med Johan som center, tack!! Sen hoppas jag Johan kan lägga ner lite mer kraft på att vinna tekningarna, för det är själv nyckeln till framgång i hans kedja!!

Viktor Green, 9 matcher, 2 (0+2) poäng, +2 +/-

Under hela försäsongen snackade Tommi varmt om Viktor Green och det står utom all tvivel att vår fortfarande unge högerback har lyft sig med våra nya tränare. Det är så härligt att se!!! Green har en helt annan auktoritet ute på isen och det märks att han har fått tydliga instruktioner på hur han ska agera i olika lägen. Viktor är tillsammans med Tim Johansson och Mikael Heintz de spelare som har lyft sig rejält jämfört med förra året!

Hugo Berglund, 10 matcher, 1 (0+1) poäng, -2 +/-, 43 % vunna tekningar

Att som Berglund bara få spela lite ibland är en väldigt svår situation och sett efter förutsättningarna tycker jag faktiskt att de gör det bra. Jag kan inte förstå varför vi måste begränsa oss till tre kedjor? När vi var uppe i Växjö och tittade på Karl-Oskar Cup så sa Stiffekaa: "Fan vad bra Berglund är nu!" och jag höll med. Hugo är värd en chans!

Sebastian Nilsson, 6 matcher, 0 poäng, -1 +/-

Nilsson var ju bra under försäsongen men nu är det ett litet svårare motstånd, men jag känner mig ändå trygg när han är inne på isen.

Gustav Ellebo, 8 matcher, 0 poäng, 0 +/-

Ni får skratta om ni vill men jag tror fortfarande Ellebo har hockeykunskaperna som behövs. Här handlar det enbart om motivation. Jag hoppas Ellebo kan tända till för jag vet att han kan lägga mackorna och han är en av få backar i årets gois som faktiskt skjuter bra.

Daniel Olofsson, 8 matcher, 0 poäng, - 1+/-

Bit ihop Daniel. Jobba på så släpper det! Överarbeta inte situationerna. Du har ett sinne för mål och ser kreativa lösningar.... men se till att du ligger rätt i positionerna och jobba dig in i laget så kommer även istiden, målen och assisten.

Tobias Ternelius, 8 matcher, 0 poäng, 0 +/-

En av spelarna som har störst potential. Han ser sig som en defensiv back men borde tänka om. Hans skridskoåkning är som gjord för en offensiv fläkt framåt. Kasta in honom som forward och utmana honom att lära sig det offensiva spelet. Han är för bra för att inte leverera, men det är inget snack om att TT behöver en push i rätt riktning!!

Ludwig Gullberg, 9 matcher, 0 poäng, +2 +/-

Han har inte noterats för ett enda poäng men är ändå +2 i +/- statistiken, då gör man det redan bra och då har vi bara skrapat på ytan.

Simon Hansson - 9 matcher, 0 poäng, -2 +/-

Känner inte igen Simon riktigt. Han har varit en lovande spelare länge men nu tycker jag att han har tagit ett steg bakåt. Vi ska dock komma ihåg att han fortfarande är väldigt ung och det ser ju oftast ut såhär. Här är det bara ett hårdare jobb som gäller. Han måste ge järnet på träningarna så att tränarna inte kan låta bli att kasta inom honom i en annan kedja eller rulla runt på fyra.

Peter Johansson - 6 matcher, 2.81 gaa, 90.17% räddningar

En av lagets viktigaste spelare och jag behöver väl inte säga mer än så?

Mikael Heintz - 4 matcher, 3.18 gaa, 88.50% räddningar

"Hajen" har höjt sig väsentligt och det är ingen slump. I bortamatchen mot Karlskrona så var Heintz den stora tryggheten. Säker och stabil. Han kommer inte att dippa som han har gjort under tidigare säsonger. Härligt att se "Hajen" på väg tillbaka!!!

6 kommentarer:

  1. Du sågar Hedman och Palm men de måste få en fair chans av tränarna också låta dem spela ihop och tränarna måste ge spelarna förtroende och sluta blanda och ge bland backarna

    SvaraRadera
  2. Förstår inte alls hur du kan såga Palm som du gör. Han gör alltid ett vargjobb och jag känner mig absolut trygg med honom. Däremot har han mestadels fått spela med Hedman, vilket gjort att Palm fått jobba för dom båda där bak.

    SvaraRadera
  3. "Såga Palm som du gör" ??

    Jag skrev att jag vill se andra få chansen istället. Är det att såga?

    "de måste få en fair chans av tränarna också låta dem spela ihop"

    Hedman och Palm har genom åren redan spelat mycket ihop.

    Hedman har fått sina chanser iår men inte förvaltat dem tillräckligt väl. Han är på väg in i samma negativa spiral som tidigare. Jag är en av de som tror på 41:an, fråga honom själv om du inte tror mig, så det finns väl inget som säger att han inte kan komma tillbaka?

    Fattar inte vad som är så fruktansvärt med att vara bänkad? Är det att såga folk? Nej, det är ett av verktygen som en tränare har för att väcka sina spelare.

    Så ni som kommentarer. Vilka backar ska ni peta för att få in både Hedman och Palm? Ska ni peta en växande Green? Ska ni peta de stabila backarna Gullberg, Andersson, Ternelius? Ska ni peta försäsonges bäste back Sebastian Nilsson? Hur tänker ni?

    Av alla positiva ord till så många spelare så lyfter ni fram det negativa! Mycket märkligt!

    SvaraRadera
  4. Helt korrekt bedömmning Sacke! Palm är inte så bra som alla vill framhäva, den minst kompletta backen i truppen! Hedman har som du säger fått sina chanser! Han är instabil bakåt och producerar inte något nämnvärt framåt då måste man ge andra chansen! Varför tittar inte folk på hur Palm är i spelet med puck? eller hur ofta han går bort sig på anfallsblå? de flesta spelare kan spela destruktivt det svåra är att vara konstruktiv!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att Palm är en riktigt bra back och bör inte bänkas och med tanke på hur Hedman uppträdde mot Pantern tycker jag inte han ens skulle få följa med till Plåtbyn utan stanna på jössa och räffsa löv

    SvaraRadera
  6. Palm en riktigt bra back? nja om bedömningen enbart görs i spelet utan puck och då i egen zon, så kan jag hålla med! Men dra honom under samma kam som de andra backarna och då i spelets samtliga moment, nej då är han defenitivt ingen bra back! och snälla kom inte med något dravel om att han är en defensiv back! det börjar bli förlegat med det tankesättet! Nu utbildas backar för att kunna slå snabba förstapassar och vända spelet snabbt genom att vara konstruktiva, det kan inte någon påstå att Palm besitter dem egenskaperna! på varenda träning gnuggar man backar till att vårda förstapassningen, Palm lägger sarg ut 95 ggr av 100!

    SvaraRadera