torsdag, oktober 28, 2010

Mot övre halvan av tabellen

Igår kväll tog goiset sin tredje raka seger. Nu ligger vårt blåvitröda gäng sexa i serien och på söndag kommer Nybro till Jössarinken. Kan goiset rentav involvera sig i kampen om Allettan?

På 13 spelade matcher har goiset vaskat ihop 17 poäng. 14 matcher återstår av grundserien. På söndag spelas den sista matchen innan uppehållet (1/11-9/11) och det är alltså en av seriefavoriterna som kommer på besök. Den stora frågan inför matchen är väl om Nybro-spelaren Andreas Holfelt kommer att delta? Man kan ju hoppas att Nybros tränare Torgny Bendelin låter Holfelt vila en match så att vi slipper tråkiga efterspel efter det brutala överfallet på Jens Mattson, men själv tvivlar jag starkt på att så blir fallet!

Nu har goiset tagit tre raka vinster trots att man saknar lagets ledare och bäste center, Andreas Svensson, och det kommer att bli intressant att se i vilken omgivning vi kommer att få se vår #15?

Kedjan med Niemi - Contois - Dansereau tycks finna varandra, men det finns ett stort problem. Andy Contois måste vinna fler tekningar - 37% är alldeles för dåligt!

Vinsterna mot topplagen Kristianstad och Olofström var två rejäla skalper, så nu finns det väl ingen som tvivlar på den maximala kapaciteten i det här laget? Om man sen kan fortsätta vinna de "enklare" bortamatcherna så hör goiset definitivt hemma på den övre halvan av tabellen. Faktum är att vi nu endast är 5 poäng efter Olofström och med 42 poäng kvar att spela om så kan det svänga snabbt. I nästa match åker Olofström ner till Malmö och spelar en svår bortamatch mot IK Pantern.

Apropå Olofström. Läste idag i tidningen att de inte kommer att lägga vantarna på Erik Hjalmarsson för de vill ha en center och inte en ytterforward. Sportchefen Roger Jösson vet vad han letar efter och jag har den största respekten för denne man, men jag måste erkänna att jag blir förvånad. Faktum är ju att Hjalmarsson producerat ruggiga 8 (4+4) poäng och +7 +/- på 3 matcher, vilket innebär att han är fyra i lagets interna poängliga och har gjort lika mycket poäng som deras supporterspelare Simon Lambert noterat på 12 matcher!

Är det inte dags för goisets sponsorer att värva en företagsspelare? Kom igen nu!! Erik Hjalmarsson till goiset tack!

Tingsryds AIF har problem med målfabrikationen och vad gör man då? Jo, man lånar ut sin poängmässigt bäste back till Olofström? Christoffer Björklund har under sina fem säsonger i division 1 alltid producerat mycket poäng och iår har han dessutom noterats för 5 (2+3) poäng och -1 +/- i Allsvenskan. Nu blev det inget poäng för Björklund i debuten hemma i Stålhallen men blir han kvar (!?) i Olofström så har de fått en riktigt stark värvning. Eller vad ska man säga när en back har gjort 122 (49+73) poäng på 195 div1 matcher?

Igår tog goiset ledningen borta mot Västervik genom ett mål av Tobias Ternelius och det var hans första poäng i serien för den lovande backen. Viktigast av allt: "TT" är tvåa i lagets +/- liga med +4 och här har vi en spelare som bara kommer att bli bättre för varje match som spelas.

I förra mötet var det Nybro som gick vinnande ur striden efter ett avgörande på straffar, men på söndag tippar jag en 5-3 seger till vårt älskade gois!

5 kommentarer:

  1. ja du Sacke! angående Björklund så bevisar det jag oftast hävdar, nämligen att man kan inte scouta spelare på Eliteprospects! om man vill göra ett bra jobb vill säga. Killen har ställt till det för Taif mer än en gång med sina misstag. Jag är övertygad om att Tisse tagit helt rätt beslut när han plockat bort Björka. I div 1 håller han mkt bra klass. Men som sagt +/-säger inte så mkt om enskilda spelare som du tycks tro. Jag ser Björka spela varje vecka det gör troligtvis inte du så än en gång helt rätt av Tisse!!!!

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har ingen möjlighet att se honom spela varje vecka men jag följer honom noga efter flera års bevakning och jag frågar mig ofta för med andra hockeynördar vad de tycker om hans utveckling.

    Sen har jag mitt sätt att angripa, bryta ner och skriva artiklar så det tänker jag inte be om ursäkt för. Jag älskar statistik och jag hävdar det bestämdaste att man kan se mönster/tendenser i det mesta.

    Kom gärna med några konkreta förklaringar istället för oväsentliga "jag ser honom varje vecka men det gör inte du" och "inte scouta spelare på eliteprospects".

    En spelare som inte ställer till någonting gör oftast ingenting alls. Christoffer Björklund är en spelare som man vill se på isen i Allsvenskan!!

    SvaraRadera
  3. Hej Sacke!
    Jag har sett Erik i 2 av de 3 spelade matcher han gjort i 1:an. Och jag vill säga att han är
    ruggigt bra. Han är inte bara en otrolig poängmackin. Han jobbar stenhårt också.
    Efter nästan varje byte hänger han stående över sargen. För att i nästa byte maxa igen.
    Vad gäller Björka så gjorde han inte mig så imponerad. (OIK-KHK) Men som sagt han har ett bra ryckte och en match är ingen match.
    Jocke (JORU)

    SvaraRadera
  4. "angående Björklund så bevisar det jag oftast hävdar, nämligen att man kan inte scouta spelare på Eliteprospects!"

    Björklund har spelat tre säsonger i Tingsryds AIF

    SvaraRadera